سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامتی سلام

آیا می دانید که ژله، پاستیل و مواد ژلاتینی باعث ایجاد اختلال در

    نظر

 

یکی از دسرهایی که در سفرهای مهمانی ها و مراسم مختلف به چشم می خورد ژله های رنگارنگ با طعم های مختلف می باشد.

ژله های رنگارنگ با طعم موز، پرتقال، توت فرنگی، آناناس، انار و ... که از مواد شیمیایی و ژلاتین تهیه شده اند یکی از بدترین مواد برای خوردن می باشد چرا که نه تنها شکر، مواد شیمیایی و اسانس های بکار رفته در آن سودازا بوده و برای بدن ضرر دارند، بلکه باید بدانید مواد ژلاتینی برای معده بسیار مضر هستند، حتی اگر طبیعی هم درست شده باشد، باز طبع بلغمی آن برای هضم مشکل ایجاد می کند.

امروزه در کنار انواع چیپس ها و پفک ها یکی از جذاب ترین تنقلات برای بچه ها، پاستیل است، خوراکی نرم و چسبنده ای که در اشکال مختلف و با رنگ های گوناگون تولید می شود.

متاسفانه با این که بسیاری از خانواده ها در مورد محتویات این خوراکی اطلاعات کافی ندارند، پاستیل را در تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی می توان پیدا کرد و در سبد خرید بسیاری از افراد دیده می شود.

طعم دهنده ها، رنگ های خوراکی، شکر، شربت گلوکز و ژلاتین موادی هستند که در ساخته شدن پاستیل به کار می روند.

ژلاتینی که در ساخت ژله و پاستیل‌ها استفاده می‌شود از استخوان گاو و یا خوک به دست می‌آید.

در ساخت پاستیل از پودر استخوان استفاده می‌شود که به شکلات حالت ژله‌ مانندی می‌دهد و هنگام خوردن در دهان آب می‌شود و بسیار چسبناک است. در مورد پاستیل ها این باور وجود دارد که ژلاتین استفاده شده در این خوراکی خاصیت غضروف سازی دارد و برای استخوان ها مفید است، در حالی که این تصور اشتباه است و صحت ندارد.

متخصصان تغذیه می گویند، پاستیل و ژله فاقد هر گونه کالری است اما در سال های اخیر برخی از کارخانه ها به آن ها ویتامین c و مولتی ویتامین اضافه کرده اند که چون شیمیایی هستند، ضرر آن را بیشتر می کند و به اصطلاح گل بود و به سبزه نیز آراسته شد.

از مضرات پاستیل می توان به افزایش پوسیدگی دندان، وجود پریون ها (پروتئین های بیماری زا) در برخی از انواع ژلاتین (که سبب تخریب مغز و نخاع می شود)، و انتقال بیماری از گاو به انسان (در صورتی که ژلاتین استخراج شده به طور صحیح فن آوری نشود) اشاره کرد.

لذا همان گونه که قبلاً سفارش کرده ایم، مجدداً توصیه می کنیم کلاً مصرف مواد کارخانه ای ممنوع است.

شما می توانید مواد خوراکی مناسبی تهیه و جایگزین این خوراکی های ناسالم که سلامتی خود و خانواده تان را به خطر می اندازد، کنید، به طور مثال شما می توانید انگشت پیچ تهیه کنید و خود و کودکانتان میل کنید. برای این کار یک کیلو آب میوه درست کنید و به مقدار نصف آن با عسل مخلوط کنید و بگذارید در ظرف مسی با شعله کم بجوشد تا آن آب تمام شود و بگذارید تا خنک شود که به آن، انگشت پیچ می گویند یعنی دور انگشت آن را می پیچند و میل می کنند.


آیا می دانید که شستشوی مجرای داخل واژن جهت بهداشت و نظافت، زمینه

    نظر

 

خیلی از مواقع وسواس های بیش از اندازه در شستشو یا شستشو در زمان دوره ماهانه باعث عفونت های زنانه می شود. خانم ها فکر می کنند با این گونه شستشوهای بهداشت را رعایت می کنند در حالی که امروزه ما متاسفانه در این دسته زنان که درصد بالایی از قشر خانم ها را شامل می شوند، شاهد عفونت های مکرر راجعه و کیست های رحمی و تخمدانی هستیم.

لذا هیچ وقت تلاش نکنید مجرای داخلی تناسلی خود را با مواد ضد عفونی کننده و محلول های که برای به اصطلاح دوش واژینال در بازار دارویی است، بشویید و همین که مجرای تناسلی بیرون را بشویید، هم از لحاظ طهارت و هم از لحاظ بهداشت کفایت می کند.

مجرای داخلی زنان دارای فلور نرمال و باکتری و PH خاص طبیعی خودش است که نباید از اندازه و نسبت طبیعی خود خارج شود. شستن با مواد شیمیایی، می تواند این فلور نرمال را از حالت نرمال خارج کرده و PH واژن به هم بخورد و امکان عفونت و عفونت های راجعه و مقاوم و زخم های تناسلی افزایش یابد.

بنابراین خانم ها اصلاً لازم نیست داخل مجرای تناسلی خود را به هیچ وجه شستشو نمایند.

توصیه می شود خانم های متاهل برای حفظ سلامت و بهداشت مجاری تناسلی در صورتی که هیچ مشکلی هم ندارند، ماهی سه مرتبه تزریق واژینال عسل داشته باشند.

برای رفع عفونت های حاصله نیز توصیه می گردد اگر متاهل هستید تزریق واژینال عسل بکنید و اگر مجرد هستید عسل بردارید (به شرح داده شده مربوط به تزریق واژینال عسل رجوع نمایید) و همچنین در آفتابه مسی آب را مدتی قرار داده و با آن آب خود را بشویید و بعضی مواقع نیز به آن آب مقدار کمی سرکه خانگی(خیلی رقیق) نیز اضافه کنید.

ضمناً در دوره پریود نیز به هیچ وجه نباید استحمام کنند و هیچ گونه شستشو نیز در این دوران نداشته باشند حتی به هنگام رفتن به توالت نیز نباید خود را بشویند و از دستمال استفاده کنند.


آیا می دانید که چرابسیاری از بازنشستگان در ماه های اول بازنشستگی

    نظر

در طب سنتی برای حفظ سلامتی پیران توصیه های بسیار ارزنده ای در سرفصلی تحت عنوان تدابیر مشایخ بیان شده است که عدم رعایت آن باعث از دست رفتن سلامتی این قشر از جامعه می گردد و خانه نشین شدن سالمندان را به دنبال خواهد داشت.

در این مقوله مطالب زیادی قابل بحث و بررسی می باشد ولی آنچه که در این تذکر به آن می پردازیم، موردی است که متاسفانه در جامعه و زندگی امروزی گریبان گیر قشر بازنشسته ما می باشد.

بسیار شنیده ایم که افراد بازنشسته چند ماهی بعد از بازنشستگی، دچار بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و مفاصل شده و برخی نیز به دلیل شدت بیماری و کوتاهی در درمان، جان خود را از دست داده اند.

در کشور ما، فردی که بازنشسته می شود فکر می کند باید با زن بنشیند، کار نمی کند، خواب آن ها زیاد شده و تحرکشان کم می شود و بعضاً بدون تحرک در پارک ها کنار هم وقت خود را می گذرانند و این بی تحرکی باعث می گردد تا رطوبت غریبه ای که در پیران به واسطه کهولت سن به وجود می آید، مزاج طبیعی قلب را که گرم و خشک است به گرم و تر تبدیل می کند. این رطوبت غریبه در مفاصل کل بدن تاثیر کرده و موجب دردهای مفاصل، آرتروز و آرتریت و ... می شود.

تحرک کافی باعث می گردد رطوبت غریبه بدن پیران کمتر شود و بدنشان سلامت بماند.

لذا توصیه می شود، حتما افراد سالمند تحرک داشته باشند، پیاده روی کنند، مطالعه کنند، کار فکری داشته باشند و خود را با کارهای سبک مشغول نمایند.

در این راستا در برخی از کشورها برای دوران بازنشستگی افراد برنامه ریزی نموده اند و با دادن کمک های مالی مختص مسافرت، بازنشستگان را تشویق به رفتن به سفر می کنند، از این روست که در بین توریست های خارجی که وارد ایران می شوند تعداد زیادی سالمند دیده می شوند درحالی که متاسفانه در ایران نشستن در پارک ها آن هم بدون حرکت در بین بازنشستگان رایج شده است.

 


آیا می دانید که دود اولیه حاصل از داغ شدن روغن زیتون به معنی سوخ

    نظر

هنگامی که از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می شود، پس از گرم شدن روغن، شاهد بلند شدن دود مختصری از سطح روغن می شویم که بعد از چند لحظه از بین می رود و این سوال و شبهه را ایجاد می کند که روغن زیتون دارای نقطه دود پایین بوده و برای سرخ کردن مناسب نمی باشد، در حالی که این دود حاکی از سوختن سبزینه یا کلروفیل زیتون می باشد که همان ماده ای است که باعث رنگ سبز زیتون می گردد، ولی یک مدت که می گذرد می بینید که این دود دیگر وجود ندارد، لذا نباید این دود را با نقطه دود اشتباه گرفت و منحرف شد.

در خصوص روغن کنجد نیز تاحدودی این موضوع اتفاق می افتد، در حالی که با خیال راحت می توانید از روغن زیتون و بهتر از آن از روغن کنجد برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده نمایید.

برای سرخ کردن نیز توصیه می شود شعله گاز ملایم و کم باشد.

بهترین حالت این است که روغن را در ظرف سرد (قبل از این که روی شعله قرار گیرد) بریزید و بعد روی شعله کم گذاشته تا کم کم داغ شود و سپس شعله را برای سرخ کردن مقداری زیاد کنید.

به روغن داخل ظرف که آماده سرخ کردن است، نمک اضافه نکنید. بهتر است نمک غذا را بعد از سرخ کردن به آن اضافه کنید.

تذکر :

روغن زیتون یکی از روغن های مورد تایید است که متاسفانه جنس تقلبی آن با مارک های فراوان داخلی و خارجی وارد بازار شده است و روغن زیتون مرغوب کمتر برای عموم، شناخته شده است، لذا نظر به مضرات استفاده از روغن های زیتون و حتی کنجد تقلبی موجود در بازار که آن ها را با روغن های صنعتی و پارافین قاطی کرده اند، توصیه می گردد حتماً روغن زیتون یا کنجد را از مراکز معتبر تهیه نمایید. قیمت روغن زیتون مرغوب در سال 1389 حدوداً لیتری 15000 تومان و روغن کنجد مرغوب حدوداً لیتری 9000 تومان می باشد، بنابراین در صورت پایین بودن و اختلاف قابل تامل قیمت، بر مرغوبیت آن شک نمایید. البته قیمت روغن در صورت خرید از تولید کننده، مقداری پایین تر از این مبالغ می باشد

 


آیا می دانید که زنگ زدگی کفگیر آهنی حسوم یا نعل اسب نه تنها بی خ

    نظر

قرار دادن کفگیر آهنی حسوم یا نعل اسب در داخل قابلمه، حین پخت غذاهای خورشتی یا تهیه آب جوش برای رفع کم خونی یا فقر آهن، توصیه می شود، ولی بدیهی است با تماس آب با آهن، فلز آهن اکسید شده و دچار زنگ زدگی می گردد و برای استفاده کنندگان این سوال مطرح می گردد که آیا زنگ زدگی آهن برای بدن ضرر دارد و نباید از آهن های زنگ زده برای آزادسازی یون آهن در قابلمه های خود استفاده نمایند یا این که مشکلی ندارد؟

این یک امر طبیعی است که آهن زنگ می زند و به هیچ وجه زنگ زدگی واکسید شدن آهن برای سلامتی ضرر ندارد و در این وضعیت، یون بیشتری از آهن در هنگام پخت و پز آزاد می گردد، لذا از اکسید آهن و زنگ زدگی آن نباید ترسید و با خیال راحت می توانید از کفگیر حسوم یا نعل اسب زنگ زده شده نیز استفاده نمایید.

تذکر:

-    مصرف زیاد و بیش از اندازه آهن نیز مانند تمام عناصر مورد نیاز بدن، می تواند مسمومیت ناشی از آن عناصر را به دنبال داشته باشد.

-     اگر زنگ زدگی حسوم یا نعل اسب بحدی منجر به پوسیده شدن آهن شده باشد که باعث کنده شدن قسمت زنگ زده و ورود آن به غذا شود، دیگر از این حسوم یا نعل اسب به این شکل استفاده نکنید. در این حالت اگر می توانید با سوهان کشی قسمت های زنگ زده را جدا و سپس از آن مجدداً استفاده کنید.

-    تغیییر رنگ غذا بستگی به میزان مدت ماندن حسوم یا نعل اسب در غذاهای خورشتی دارد که رنگ آهن با خود رنگ خورشت مخلوط می گردد و کمتر معلوم می شود. البته حتماً نباید رنگ غذا تغییر کند و این تغییر رنگ به معنی کافی بودن آهن باشد.

اگر دائماً از حسوم استفاده می کنید و فقر آهن ندارید، ماندن حسوم در غذا برای مدتی بدون تغییر رنگ و طعم غذا، کافی است.